söndag 5 februari 2017

Januari 2017

I år hoppas jag att jag ska kunna läsa 50 böcker. Jag brukar stadigt ligga mellan 40-45 böcker per år, men 50 skulle kännas som ett magiskt nummer att uppnå. Jag tänker att om jag mot slutet av året inte har uppnått 50 kanske jag kan läsa lite tunnare böcker och seriealbum för att dryga ut.

Hur såg januari ut då? Mitt läsflyt har börjat komma tillbaka, men som vanligt lyckas jag alltid läsa ut böcker över månadsgränserna, så mina månadssummeringar känns alltid lite fattiga. I januari läste jag i alla fall ut följande böcker:

The Vegetarian av Han Kang
Morgon i Jenin av Susan Abulhawa
Spår av teorier i praktiken: några skolexempel av Silwa Claesson

The Vegetarian påbörjade jag i slutet av förra året, men den lästes inte ut förrän i januaris inledande dagar och vilken läsning det var! Hade jag inte läst ut den i januari i år hade den lätt varit en av mina favoritböcker 2016, men nu är den redan det för 2017. Det känns bra att börja året så starkt. Jag fick såklart mersmak av Han Kang och fick Levande och döda av Natur och Kultur som snällt gav den till mig, men jag har den också på engelska eftersom att jag klickade hem den snabbare än du kan säga "favoritförfattare". I januari såg jag dessutom Han Kang på Internationell författarscen där hon intervjuades av Yukiko Duke och det var ett magiskt samtal. Hon tänkte alltid på vad hon skulle säga innan hon svarade och det märktes hur mycket omsorg hon lägger vid sina ordval, speciellt när hon pratar på ett annat språk.

I januari läste jag också ut Morgon i Jenin av Susan Abulhawa inför första mötet med bokcirkeln som min kompis Karin dragit igång. Man kan väl säga att jag inte gillade den jättemycket, förutom tematiken, men den var en förträfflig bokcirkelbok för det fanns väldigt mycket att behandla. Till nästa gång ska vi läsa En av oss sover av Josefine Klougart som jag precis påbörjat, och tur är väl det för man ska inte luras av att den kommer gå snabbt att läsa bara för att den är relativt tunn. Jag har harvat med den i tre dagar nu och bara kommit 30 sidor.

Slutligen hann jag läsa ut Spår av teorier i praktiken av Silwa Claesson, en bok som jag läser eftersom jag går en handledarkurs via Stockholms universitet eftersom mitt jobb vill att jag ska bli handledare för nya lärare. Boken i sig var intressant; jag tycker alltid om att höra om andras klassrumspraktiker och tankar kring undervisning, men det kändes som att den hade lite för många år på nacken i vissa avseenden.

Just nu håller jag som sagt på att läsa En av oss sover samt även Etik i professionellt lärarskap av Sara Irisdotter Aldenmyr, Ann Paulún & Kristin Grønlien Zetterqvist för min handledarkurs. Dessutom började jag läsa i The Underground Railroad av Colson Whitehead, vars hajp jag inte kan ignorera längre, men den ska lämnas tillbaka på biblioteket i veckan och då blev jag för stressad, så jag ska köpa den istället eftersom jag inte orkar ställa om mig i kön.

Vad läser ni? Har ni några läsmål för året?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar