onsdag 17 augusti 2016

The Yellow Wall-Paper - Charlotte Perkins Gilman

Denna lilla bok är kanske den jag sett mest fram emot att läsa från Penguins Little Black Classics-serie och på flyget till London läste jag ut titelnovellen och på flyget tillbaka till Stockholm läste jag dessutom de två andra novellerna som finns med i denna utgåva. Penguins Little Black Classics är, precis som Novellix, ett perfekt format som lämpar sig väl för resa (speciellt när man planerat att köpa en mängd böcker på resemålet).

Jag visste inte mycket om titelnovellen The Yellow Wall-Paper när jag började läsa, bara att det är en känd feministisk favorit om psykisk ohälsa. Novellen berättas från ett första persons-perspektiv och vi får aldrig veta kvinnans namn, bara att hennes man, läkaren John, har hyrt ett hus på landet åt dem för att kvinnan ska få kunna kurera sig. Hon är nämligen psykiskt sjuk, men John som är en man av naturvetenskap och konkreta fakta tar henne inte på allvar utan säger bara att ett scenbyte och vila är bra för henne. Kvinnan börjar dock känna sig instängd i huset när hon varken får prata om hur hon mår och när hon inte ens får välja sovrum; de hamnar i ett sovrum med en hemsk gul tapet som hon blir allt mer fascinerad av och till slut inbillar hon sig att hon kan se instängda människor i tapeten.

Jag blev helt knockad av Gilmans språk och framför allt hur skickligt hon binder ihop symboliken med tapeten och kvinnans förfall. Först verkar det bara som att hon har en helt vanlig aversion mot tapeten; den är inte särdeles snygg. Men ju mer hon studerar den, desto mer upptäcker hon i den och upptäckterna hon gör står i direkt korrelation till hennes fallerande mentala hälsa. Till slut får läsaren känslan av att det är kvinnan som är instängd i tapeten och vill ut. Det är mycket skickligt och The Yellow Wall-Paper ger mig mersmak. Jag vill läsa mer av Gilman och veta mer om hennes person. Förutom denna novell så har jag inte hört talas om henne alls.

Som jag nämnde i början av inlägget så innehöll denna utgåva av novellen också två andra noveller, The Rocking Chair och Old Water. Naturligtvis är de inte lika bra som The Yellow Wall-Paper, men jag tycker fortfarande att de är mycket bra noveller. Gilman var verkligen bra på att konstruera noveller som har hög spänningsgrad och ett element av något oförutsägbart eller oförklarligt, genom vilken hon kan undersöka det mänskliga psyket och människans sätt att vara. Trots att dessa noveller inte alls lyser lika klart som titelnovellen så tänker jag leta reda på fler noveller hon skrivit.

På svenska heter novellen Den gula tapeten och har getts ut på många olika förlag under årens lopp. Just nu verkar det inte finnas någon version i tryck, men ditt lokala bibliotek har säkert ett exemplar.

The Yellow Wall-Paper
Charlotte Perkins Gilman
Penguin
2015 (ursprungligen 1892)
64 s.

2 kommentarer:

  1. Helt fantastiskt bra! Jag tyckte den kändes supermodern samtidigt som den var väldigt viktoriansk (hur nu det går ihop). Och nu kollar jag igenom alla Little Black Classics trots att jag verkligen inte borde...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så känns den verkligen! Slogs av hur modern den kändes för jag visste ju att den var gammal. Jag tycker den känslan påminner lite om Sarah Waters romaner. Moderna men samtidigt gamla.

      Jag har en hög black classics här hemma, men nu har de ju släppt nya och då åker nyfikenheten fram igen...

      Radera