onsdag 3 augusti 2016

Juli 2016

Har inte juli gått superfort?

Jag njuter som sagt av min första lärarsemester och sju veckor är riktigt långt. Därför hade jag min ambitiösa sommarläsningslista och som jag skrev i slutet av inlägget är det ett under om jag hinner läsa alla. Personligen gör jag mest att läsa-listor som ett potentiellt urval snarare än ett schema som jag strikt måste hålla mig till. Jag gillar att läsa-listor för att de visar vad som intresserar folk just nu och ibland tycker jag bokval är minst lika spännande som själva läsandet av boken. Nåväl, jag har ändå lyckats beta av några titlar från bokhögen som jag gjorde.

Juli inleddes med att jag läste Homegoing av Yaa Gyasi, en roman som verkligen växte för mig under läsningens gång och den har fortsatt att stanna kvar hos mig. Det har inte gått en dag utan att jag tänker på den. Det skulle inte förvåna mig om den hamnar på min årsbästalista. Sedan läste jag När jag inte hade nåt av Ison Glasgow och Emil Arvidsson, en bok som jag ska läsa med mina elever i höst. Även om jag tyckte om historien och verkligen blev imponerad av Ison och hur han lyckats ta sig fram i livet, så kände jag att boken inte engagerade mig så mycket och att språket var för enkelt, men jag tror att den kommer vara otroligt bra och viktig att arbeta med i klassrummet, så det ser jag fram emot.

Efter När jag inte hade något ville jag läsa något tyngre, något mer poetiskt och letade fram M Train av Patti Smith. Jag har medvetet väntat med den ett tag för att sänka mina förhoppningar, men nu kändes det som att tiden var inne. M Train var precis vad jag behövde, en långsam meditation om livet och litteraturen och jag gillade hur det inte kändes som att Smith begränsade sina tankebanor när hon skrev, utan att hon lät orden flöda fritt.

Månaden avslutades med att jag hetsläste ut Sweetbitter av Stephanie Danler eftersom den skulle lämnas tillbaka till biblioteket när jag är bortrest. Den var ett bra tidsfördriv och gav intressanta perspektiv på New Yorks restaurangvärld, men den hade kunnat lämna ute kärlekshistorien som bara kändes klyschig.

I skrivande stund sitter jag och funderar på vad jag ska ta med mig till London (när du läser detta är jag i London). Det får inte vara något alltför tjockt eftersom jag kommer att köpa mycket böcker i London, därför funderar jag på om jag helt enkelt bara ska plocka med mig Mindset av Carol S. Dweck som jag läser för jobbet och sedan komplettera med en diktsamling för att få med mig något litterärt också.

Vad har ni läst i juli?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar