onsdag 6 juli 2016

Juni 2016

Varför är det så att till exempel november känns som den l ä n g s t a månaden någonsin, men juni bara susar förbi i ett nafs? Jag kan tänka mig att det har att göra med mörkret, men också att jag i juni fick min första riktiga lärarsemester. Jag har alltså överlevt ett år som lärare och jag hade hört skräckhistorier om hur det första året är. Många av dem är sanna och riktiga, det har inte varit en dans på rosor, men nu har jag i alla fall ett hum om hur ett år på jobbet går till och kan vila i den lilla erfarenheten rikare som jag har blivit.

Med sommaren kommer alltså semester och lästid deluxe. I juni gjorde jag en sommarläsningshög som är väldigt ambitiös och jag tror inte att jag kommer att hinna med allt, även om jag idag har lyckats beta av tre böcker i högen. Men jag ser aldrig sommarläsningen som ett måste heller, utan ett urval av de böcker jag under året känt att jag vill läsa och som passar extra bra när man har mer tid.

I början av juni arbetade jag fortfarande, jag fick faktiskt inte semester förrän 20 juni, men allt gick i en lite långsammare takt än vanligt. Innan semestern började hann jag faktiskt att läsa både Irakisk kristus av Hassan Balasim och Reasons to Stay Alive av Matt Haig under pendlingen till jobbet. När jag väl fick semester läste jag Timme noll av Lotta Lundberg och The Shepherd's Life av James Rebanks innan juni tog slut. Jag har också påbörjat The Masnavi av Rumi, men den läser jag lite pö om pö och vet inte om jag kommer att läsa ut innan sommaren. Jag är ändå fascinerad över att jag ändå läser den samtidigt som jag läser annat, för jag slalomläser aldrig annars. Nu ska jag bara försöka skriva recensioner på allt jag har läst också, för tillfället ligger jag tre böcker back, så det börjar ta sig, men jag förbannar mig själv för att jag inte skrev om dem direkt när jag läste ut dem och hade upplevelsen färskt i minnet.

Just nu har jag precis läst ut Homegoing av Yaa Gyasi och är sådär härligt mellan böcker. Jag älskar känslan när det är dags att välja en ny bok och man har alla möjligheter i världen framför fötterna. Jag tror att nästa bok kommer att bli När jag inte hade nåt av Ison Glasgow och Emil Arvidson, för nu när jag är inne på min tredje semestervecka börjar det faktiskt klia i lektionsplaneringsfingrarna...

Hur har er sommarläsning gått såhär långt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar