onsdag 4 maj 2016

Sofia Khan is Not Obliged - Ayisha Malik

När Leena på Just Kiss My Frog pratade om Sofia Khan is Not Obliged kände jag mig tvungen att läsa boken, så jag lade ett inköpsförslag på biblioteket som köpte in den. Jag var ute efter något lättsamt och dessutom tänkte jag att en bok med en muslim som huvudkaraktär hade jag aldrig läst (!) och därför kändes det dags.

Sofia Khan is Not Obliged handlar om Sofia Khan, en trettioårig publicist i London som bor hemma hos sina föräldrar och som precis gjort slut med sin fästman Imran eftersom han ville att de skulle bo tillsammans med hans föräldrar efter bröllopet. Inte bara det, föräldrarna ville också ha ett hål i väggen så att de kunde spana på Sofia och Imran. Nog för att det är kutym inom islam att frun flyttar hem till mannen och svärföräldrarna, men vid hålet i väggen drar Sofia sin gräns och bestämmer sig för att aldrig mer dejta. Under ett möte på jobbet kommer detta på tal och på något sätt lyckas Sofias chef övertyga Sofia om att en rolig bok om muslimsk dejting är precis vad marknaden saknar och Sofia får i uppdrag att skriva den.

Efter Leenas video hade jag otroligt höga förväntningar på boken och mina förväntningar infriades dessvärre inte. Boken har beskrivits som en modern Bridget Jones och jag håller med. Den är rolig och Sofia har många likheter med Bridget, men ibland känns det för mycket som att Malik försöker att kopiera Bridget helt. Sätt en hijab på huvudet och gör Bridget till muslim och du har Sofia.

Jag hade förväntat mig att det skulle vara en lättläst bok och där infriades mina förväntningar. Trots sina 450+ sidor går den snabbt att läsa och det är lätt att följa med. Dock tycker jag att redaktören kunde ha stramat upp lite i manuset. Visst att boken är lättläst, men den är alldeles för lång för berättelsen. Det är för många bikaraktärer och det kan gå långa passager utan att det egentligen händer något annat än att Sofia tar en cigg. Dessutom har den inte blivit ordentligt korrläst och det känns snarare som ett oredigerat manus jag har i min hand. Nu kan man till viss del förlåta detta eftersom boken ska vara Sofias dagbok, men av en publicerad bok med redaktör så förväntar jag mig mer.

Det negativa överväger dessvärre det positiva jag fick ut från min läsning. Jag älskade att få veta mer om hur det är att vara en modern muslim i London idag och att försöka bolla förväntningar både från det moderna, västerländska samhället och traditioner från det österländska och jag hade gärna sett att Malik ägnade mer tid och gick på djupet mer över hur det är att vara ung muslim i London idag.

Sofia Khan is Not Obliged
Ayisha Malik
Twenty7
2016
464 s.

2 kommentarer:

  1. Så synd! Jag tror jag behåller den på önskelistan och kanske plockar upp den nångång när jag vill ha något snabbläst. Nu har jag ju också lägre förväntningar så det kanske hjälper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är nog bättre utan höga förväntningar... Men absolut ett alternativ när man vill ha något lätt- och snabbläst och kanske lära sig nåt nytt på vägen.

      Radera