söndag 1 maj 2016

April 2016

Hurra för april!

Inte nog med att vi flyttade och att det börjar bli ljusare ute, jag fick dessutom supermycket läst (för att vara jag). Månaden började med att jag läste vidare i My Brilliant Friend av Elena Ferrante. Jag hade otroligt höga förväntningar och de infriades verkligen. Den tog dock en ganska stor del i månaden av anspråk, dels för att Ferrantes otroligt vackra och detaljerade språk kräver att man inte stressläser, men också för att jag själv ofta gick tillbaka och läste om passager just för att de var så vackra.

När My Brilliant Friend var uläst plockade jag upp Tschick av Wolfgang Herndorf eftersom det var ett bibliotekslån som jag var tvungen att skynda mig att läsa ut. Där infriades dessvärre inte mina höga förväntningar, men jag är ändå glad över att jag läste den eftersom jag inte minns senaste gången jag läste en tysk bok (kan det ha varit Den unge Werthers lidanden på lärarutbildningen?).

Efter Tschick var utläst skyndade jag på med nästa bibliotekslån som var Sofia Khan is Not Obliged av Ayisha Malik. En muslimsk version av Bridget Jones, kan man säga. Inte heller där infriades mina förväntningar, men jag är ändå glad att jag fick lära mig mer om hur det är att vara en ung muslim i London idag.

Nu är ju tre böcker ungefär vad jag snittar i månaden, men både My Brilliant Friend och Sofia Khan is Not Obliged är längre än vad jag normalt brukar läsa, så jag är ändå nöjd över att jag läst mer än vanligt rent sidomässigt.

Något som jag också är stolt över är att jag kommit igång med mitt bibliotekslånande igen. Jag är verkligen en periodare när det kommer till biblioteket, men varje gång jag kommer in i det igen kommer jag verkligen ihåg hur mycket jag älskar bibliotek. Nu har jag mest lånat böcker därifrån eftersom vi sedan flytten inte har några bokhyllor och min sambo blir galen om jag köper fler böcker med tanke på att vi just nu har cirka 40 lådor böcker som står ouppackade i ett rum, men jag hoppas att mitt bibliotekslånande håller i sig även när vi fått upp bokhyllorna. Min strategi just nu är i alla fall att försöka låna böcker från författare jag inte läst innan på biblioteket och sedan köpa boken om jag tycker den är bra och vill äga den. För jag gillar ändå att äga böcker och kunna gå tillbaka och läsa i dem när jag vill. Men denna strategi har till exempel fått mig att inte lägga pengar på Tschick och Sofia Khan is Not Obliged (hade jag köpt dem hade jag garanterat blivit besviken över att jag köpt dem), men ändå stödja både biblioteket och författarna.

Vad har ni för strategier när det gäller bibliotekslånande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar