söndag 10 april 2016

Mars 2016

Mars månad är över för ett tag sedan, men jag har inte kommit mig för att skriva en månadssummering förrän nu eftersom vi flyttade 1 april. Aldrig trodde jag väl att jag skulle ha så många böcker att packa ner, men nu står alla böckerna i lådor i ett tomt rum och det känns som att jag aldrig mer vill köpa böcker med tanke på hur jobbigt det var att flytta dem... Äh, vem försöker jag lura? Jag sitter och knåpar ihop en bokbeställning i huvudet samtidigt som jag skriver det här.

Mars var en bra läsmånad trots flyttkaos och det gör mig glad att jag hade någonstans att rymma iväg när flytten blev för påtaglig. Nästan hela månaden upptogs av läsandet av The Wise Man's Fear av Patrick Rothfuss som jag läste över sport- och påsklovet. Dock tog jag en paus i läsningen av den stora fantasytegelstenen och hann läsa såväl Gudarna av Elin Cullhed som Ojura av Stina Stoor, som jag klämde medan jag vaktade de nationella proven i svenska. Slutligen avslutade jag månaden med att läsa Illuminae av Amie Kaufman och Jay Kristoff.

Överlag kan man säga att alla böcker jag läste i mars på ett eller annat sätt var ett offer för mina höga förväntningar. Efter mörka inledande månader på året (både väder och i sinne) så tror jag att jag sökte med ljus och lykta efter fantastiska läsupplevelser och ingen av böckerna jag läste var vad jag föreställde mig.

Nu läser jag My Brilliant Friend av Elena Ferrante som jag också har otroligt höga förväntningar på, men än så länge tycker jag att de infrias. Jag har hört från flera att den i början kan vara svår att komma in i, och visserligen tycker jag inte det, men jag känner egentligen heller inget sug att fortsätta läsa när jag slagit igen boken. Dock är språket fantastiskt och när jag väl läser så undrar jag hur jag någonsin inte kunde längta efter att fortsätta läsa, så jag tror flytet kommer igång snart.

För övrigt är jag sjukt sugen på att läsa serier nu när Ta-Nehisi Coates har börjat göra Black Panther och G. Willow Wilson Ms Marvel. Kanske är de bra startpunkter för ett serieläsande, eller vad har ni för rekommendationer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar