söndag 6 mars 2016

Februari 2016

Trots att februari är en kort månad så lyckades jag ändå läsa ut tre böcker, vilket jag är nöjd med. I januari valde jag att fortsätta mitt långtgående projekt att läsa om alla Harry Potter-böckerna och tog mig an Harry Potter and the Goblet of Fire eftersom jag ville få igång min läslust igen. Det fungerade ypperligt och jag blev riktigt pepp på att läsa överhuvudtaget efter det. Dessvärre började jag läsa Harry Potter and the Order of the Phoenix, men jag hade glömt hur jobbig den boken är rent mentalt för Harry. Jag kände att jag inte behövde mer humörsvängningar i mitt liv och valde en annan approach.

Nästa bok som jag läste blev således The Year of Magical Thinking av Joan Didion eftersom mitt resonemang var att jag själv kanske skulle må bättre om jag läste om någon som har det sämre. Såhär i skrift känns det ju faktiskt helt hemskt att det var min tanke, men jag finner ofta tröst i att veta att andra också har motgångar och mår dåligt. Det värsta jag kan tänka mig är faktiskt att någon närstående dör och Didions bok handlar ju ändå om hur hennes man dog och hur hon hanterade det.

Emellan Harry och Didion hann jag också att läsa Om det var krig i Norden av Janne Teller, vilket är en väldigt liten bok som går snabbt att läsa, men innehållet stannar kvar desto längre.

Just nu har jag begett mig till Kvothes värld i The Wise Man's Fear av Patrick Rothfuss och jag är glad att jag sparade den boken till sportlovet. Det finns inget bättre än att ligga och läsa hela dagarna och veta att jag inte har något annat jag behöver göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar