onsdag 10 februari 2016

Paulina & Fran - Rachel B. Glaser

Efter att jag såg att Holly på Library at the Edge of the World hade läst Paulina & Fran och sa att den liknade Caitlin Morans böcker och tv-serien Girls så blev jag genast intresserad. När den dessutom utspelar sig på ett universitet och har både konst och feminism som teman, bland annat, så kunde jag inte motstå att bli intresserad. Jag satte upp den på min önskelista på Book Depository och tänkte inte mer på det förrän jag blev kontaktad av Granta som undrade om jag ville läsa. Om jag ville?

Paulina & Fran handlar om, you guessed it, Paulina och Fran som båda går på ett artsy college i USA. De lär känna varandra tidigt i boken och man får följa deras begynnande vänskap genom hela collegetiden.

Glaser fokuserar mer på att beskriva och utforska Paulina och Fran, deras personligheter och deras vänskap, snarare än att skriva en handlingsdriven roman. Jag som brukar säga att jag älskar romaner utan handling kände mest att om jag ska läsa en bok som så minutiöst utforskar två karaktärer så känner jag att jag måste gilla dem. Och det gör jag. Men jag kan inte låta bli att störa mig på Paulina. Hon är snobbig, naiv och bortskämd. Hon får alltid som hon vill och skiter fullständigt i andras åsikter och känslor. Fran däremot är den lite mer lättpåverkade av de två, den som går med på allt Paulina gör eller säger utan någon större eftertanke.

Även om jag gillar miljöerna, de flesta av karaktärerna och Glasers språk, så höll boken ändå inte riktigt upp till mina förhoppningar (eller förväntningar) och det beror till största del på Paulinas personlighet som jag inte klarade av. Det gick dock aldrig så långt att jag avbröt läsningen, så som jag gjorde med The Corrections av Jonathan Franzen, när jag inte tålde hans karaktärer. Paulina & Fran är en bra bok, men inte så fantastisk som jag hade hoppats på. Jag håller dock med Holly, gillar du Caitlin Moran, Girls, feminism, LGBT-tematik, universitet och konst kan boken nog falla dig i smaken.

Paulina & Fran
Rachel B. Glaser
Granta
2016
256 s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar