lördag 13 februari 2016

Januari 2016

Trots en tung månad rent mentalt, så lyckades jag ändå läsa fyra böcker i januari, vilket inte är helt fy skam. Det är till och med fler böcker än vad jag brukar läsa när jag mår bra. Dessvärre var ingen av böckerna nöjesläsning, utan alla hade med mitt jobb att göra på ett eller annat sätt och det var kanske därför som jag också tappade läslusten helt i januari. För tillfället håller jag på att läsa om Harry Potter and the Goblet of Fire för att väcka min läslust till liv igen och för att jag alltid återvänder till Harry Potter när jag har det tungt i livet. De böckerna är mina ultimata comfort reads.

Nåväl, året började på Åland dit jag och min sambo åkt för att fira nyår med min familj som bor där. Jag läste ut Paulina & Fran på färjan hem och påbörjade Gatukatten Bob av James Bowen, som de arbetade med på mitt nya jobb under förra året. Jag trodde inte att jag skulle tycka om boken så mycket, speciellt inte i översättning, men inget slår böcker som utspelar sig i London, så jag kände mest Londonnostalgi och blev till slut ändå lite fascinerad av både Bob och James. Efter det läste jag två pedagogikböcker: Formativ bedömning av Carolin Heyer och Ingeborg Hull samt Vägar till läsförståelse av Monica Reichenberg. Två böcker som gett mig nya uppslag i min undervisning. Jag avslutade månaden med att läsa Jag är en tjuv av Jonas Karlsson eftersom att min nya ämneskollega vill arbeta med den framöver. Jag trodde att jag skulle gilla den mer än vad jag gjorde, men jag tyckte att den blev lite långdragen. För mig hade den nog fungerat bättre som en novell, ett medium jag tycker att Karlsson är betydligt bättre i.

Mina förhoppningar för februari är att min läslust inte ska avstanna helt eftersom jag vet att jag mår så mycket bättre om jag har en bok på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar