lördag 7 november 2015

Oktober 2015

I oktober läste jag ut två böcker. Gilead av Marilynne Robinson tog nästan hela månaden i anspråk och jag insåg ganska tidigt att den skulle ta lång tid för mig eftersom den har ett tätt och filosoferande språk och jag har nästan ingen lästid förutom femton minuter på pendeln och någon halvtimme på kvällen. Däremot ville jag verkligen fortsätta läsa ut den trots att jag visste att den skulle ta längre tid att läsa nu än om jag till exempel hade plockat upp den under en längre ledighet. Jag är otroligt glad att jag valde att hålla ut med Gilead under tidiga morgnar på pendeltåget och tidiga kvällar i sängen för det är verkligen en otroligt vacker bok som jag kommer tänka på länge. Trots detta väntar jag nog med de resterande böckerna tills något lov när jag har oavbruten lästid.

Förutom Gilead var den enda boken jag hann att läsa ut No och jag av Delphine de Vigan som jag läste för jobbet eftersom mina nior håller på att läsa den just nu.

I slutet av månaden åkte jag till London och köpte en stor hög böcker, vilka jag faktiskt tänkt att tillägna ett eget inlägg tillsammans med tips på några av mina favoritbokhandlar i London. Utöver det så vann jag och min forna arbetskollega hela Constant Readers höstutgivning, vilken jag verkligen ser fram emot att läsa.

Just nu läser jag Make Your Home Among Strangers av Jennine Capó Crucet som jag till en början tyckte var seg, men jag har nu kommit in i en fas när jag verkligen inte kan lägga ifrån mig den. Kanske för att hon nu börjar skildra sin collegetid och jag kan ju inte säga nej till en collegeroman. Hoppas det håller läsningen ut! Dessutom har jag eventuellt fått med min sambo på en gemensam läsning av The Name of the Wind av Patrick Rothfuss som han läste för några år sedan och älskade och som jag verkligen är nyfiken på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar