onsdag 7 oktober 2015

När hundarna kommer - Jessica Schiefauer

Av min mest pålitliga boktipsare har jag blivit tipsad gång på gång om att jag måste läsa Pojkarna av Jessica Schiefauer. Jag vet inte varför det aldrig blev av, men när När hundarna kommer publicerades nyligen blev jag i alla fall tillräckligt intresserad för att ta mig an den.

Det var länge sedan jag fullkomligt slukade en bok så som jag slukade När hundarna kommer. Jag som normalt tar århundraden på mig att läsa en bok i jämförelse med andra bokbloggare svepte Schiefauers roman under 24 timmar och den kommer stanna hos mig långt mer än dessa 24 timmar.

Det har väl inte undgått någon vad boken handlar om, men jag ger en liten sammanfattning för dig som råkat missat. Ester och Isak är två gymnasieungdomar som bor i ett litet samhälle i Sverige. På en fest vid sjön möts de och efter det är de oskiljaktiga. Ingen av dem har haft en partner innan, så det blir verkligen en sådan där kärlek som bränns. Ni vet, den där första kärleken som aldrig riktigt lämnar. I skuggan av Isak finns hans lillebror Anton. Både Isak och Anton lever mitt i tonårsförvirringen, men medan Isak söker stöd i kärleken finner Anton stöd hos en destruktiv kille som leder in honom på nynazistiska spår. Schiefauer själv bodde i samma samhälle som Johan Hron och detta är hennes sätt att bearbeta och beskriva det som hände.

Känslan som slår mig när jag läser är att jag nog aldrig har läst en svensk bok som varit lika aktuell som denna tyvärr är. Jag minns folk i min skola som under min uppväxt lyssnade på Ultima Thule och bar tors hammare och alltmer flyttade gränserna för det normaliserade, något vi ser håller på att hända igen. Anton är ingen ond kille egentligen. Han är precis som alla andra tonåringar; han söker efter bekräftelse. Efter någon som ser honom. Efter en identitet. Eftersom man redan vet utifrån bokbeskrivningar att det är Anton som misshandlar en kille till döds har man hela tiden en dålig känsla i magen när han börjar umgås med den farliga killen som aldrig får ett namn. Man vet ju vart det ska leda.

Detsamma gäller inte riktigt för Ester och Isak, tycker jag. I början är deras kärlek sådär intensiv som alla första kärlekar är och jag är glad över allt de får uppleva tillsammans. Alla första gånger som uppstår när man träffar någon. Ju mer tiden går desto mer destruktivt blir även Ester och Isaks förhållande. Det är inte längre det himlastormande, fina förhållande i kontrast mot Antons trassliga bana, utan även Ester och Isak trasslar in sig. De blir för beroende av varandra. 

Den här boken borde varenda skola köpa in när den släpps i pocket och sedan diskutera, analysera och reflektera över den. Det som hände för 20 år sedan är fortfarande aktuellt och något vi måste diskutera så att det inte händer igen.

Det enda som jag tycker är synd på en så fin och välskriven roman som Jessica Schiefauers är att jag under läsningen hittade åtminstone fyra korrfel, vilket stör något otroligt när det övriga anrättandet är helt perfekt.

När hundarna kommer
Jessica Schiefauer
Bonnier Carlsen
2015
298 s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar