onsdag 21 oktober 2015

Hamlet på National Theatre via Bio Rio

Något som få vet om mig, och som kanske gör en och annan förvånad, är att jag växte upp i en teaterfamilj. Jag spelade själv teater från tidig ålder, men slutade tragiskt nog när jag började gymnasiet eftersom jag kände att pluggandet tog upp all tid. Dock slutade jag med fanan i topp eftersom den sista pjäsen jag var med i var i Riksteaterns regi och jag spelade mot bland andra Kim Anderzon och Thomas Bolme. Det var dessutom mitt första avlönade jobb, faktiskt. Det ni.

Nog med anekdoterna. Eftersom jag är uppväxt i en teaterfamilj är naturligtvis Shakespeare någon som har gudastatus i familjen. När jag på senare år, precis som hela internet, blivit besatt av Benedict Cumberbatch och såg att han skulle axla Hamlet höll mitt stackars hjärta på att gå itu. Jag var tvungen att se detta. Tyvärr blev det inte live, men väl en inspelning av pjäsen som går på National Theatre i London nu. National Theatre har ett gediget liveprogram där de låter föreställningar spelas in live och sändas på folkbiografer över hela världen och jag lyckades få biljetter till en visning på Bio Rio i Hornstull förra helgen.

Nu är jag långt bättre på att spela teater än att recensera den, men jag måste säga att jag tyckte att själva inspelningen av teatern funkade mycket bra. Jag var skeptisk eftersom teater är något som ska upplevas live utan någon kameralins i vägen. Det är ett medium som är en once in a lifetime-grej. Oavsett om en pjäs spelas flera hundra gånger om med samma rollbesättning så blir fortfarande varje föreställning sin egen unika version av pjäsen. Det som var tacksamt var att de inte bara ställt en kamera riktad mitt på scenen, utan de hade flera kameror så att de kunde byta vinklar och beskärning av bilden.

Benedict var som jag förväntat mig magnifik i rollen och det bästa var när han gick in helt i Hamlets galenskap och bara lät sig följa med och satte sin egen prägel på det. Det blev aldrig en galenskap som var överdriven (som det så ofta kan bli), utan den var snarare tragikomisk. Övriga i rollbesättningen gjorde också helt fantastiska insatser, även om jag till en början upplevde Ofelia som något svår. Dock är Ofelia en otroligt svår roll att spela och jag tyckte att hon lyfte mot slutet.

Jag fick i alla fall blodad tand för det här med livesänd teater från England och det fungerade förvånansvärt bra att se det inspelat trots att det inte är ett medium skapat för film.

PS. Är det hemskt av min inre Shakespearebesserwisser att jag sneglade surt på mina sätesgrannar när de kommenterade "To be or not to be"-monologen genom att säga "Det var verkligen synd att han inte hade dödskallen då"? HAMLET HAR INGEN DÖDSKALLE I DEN SCENEN. Mvh, Shakespearesnobb.

2 kommentarer:

  1. Wow. Imponerad! Av både teaterkarriären och Shakespearenördigheten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, tack! Det är alltid min kuriosa i såna där "saker du inte visste/anade om mig"-quiz.

      Radera