lördag 5 september 2015

Augusti 2015

Nä, seriöst. Att hålla koll på vilka böcker jag köper eller får (haha, I wish) är inte hållbart. Hej, jag heter Frida och jag köper för mycket böcker. Dessutom kommer jag sedan inte ens ihåg när jag köpte dem och då blir det inte roligt att försöka sammanställa någon slags månadssummering där de ingår. Vi återgår helt enkelt till en vanlig sammanfattning av hur månaden såg ut läsmässigt.

Augusti var en månad med stora förändringar för mig. Månaden började bra med hängmatteläsning av More Happy Than Not av Adam Silvera och The Buried Giant av Kazuo Ishiguro, men sedan jag började mitt nya jobb som lärare har läsningen uteblivit. Att jag samtidigt som denna förändring skedde läste The Buried Giant gjorde inte saken bättre eftersom det är en bok som verkligen kräver sin läsare. Det är ingen bok man bara skummar igenom på några dagar, i alla fall inte om man är jag. Eftersom jag insåg mina begränsningar i läsfokus tänkte jag att en lättsmält chick-lit är på sin plats och därför plockade jag upp Royal Wedding av Meg Cabot. Jag älskade verkligen hennes The Princess Diaries-böcker när jag var tonåring och tänkte därför att det kunde vara kul att läsa den första vuxenromanen om Mia. Dock var den rätt medioker. Jag vet inte om det är jag som vuxit upp och fått en annorlunda boksmak mot mitt tonårsjag eller om det är så att Mia helt enkelt inte passar i vuxenboksform. Det kommer en recension på den så fort jag får tid att skriva ner lite fler tankar.

En bok som jag läste över en dag för att jag blev tvungen för jobbet var Drive By - uppgörelsen av Lynne Ewing som jag högläser just nu i min sjua som jag har i svenska. Personligen tyckte jag inte att den var något att pynta granen med, men mina elever älskar den och det blir väldigt bra diskussioner, så den verkar gå hem hos målgruppen i alla fall. Nästa bok de ska få sätta tänderna i är I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell som jag läser just nu för första gången faktiskt.

I september önskar jag att jag inte sitter och arbetar varje kväll så att jag kan få tillbaka min lästid och ro igen.

2 kommentarer:

  1. Heh. Jag kommer vanligtvis inte ihåg heller men i augusti försökte jag vara medveten om vad jag köpte (alltså jag hör ju själv hur det här låter - "hej jag heter också Frida och jag är har kanske inte heller helt hundraprocentig kontroll över min bokshopping...") så ska snart göra ett augustirapport-inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom bara ihåg att skriva upp de första månaderna, sedan gav jag upp... Men jag ser mycket fram emot att läsa din rapport!

      Radera