onsdag 26 augusti 2015

Höstens böcker - den engelska versionen

Nu när jag är inne på min andra vecka på mitt nya jobb är det dags att blicka framåt och se vad hösten erbjuder för böcker. I detta inlägg kommer jag att presentera vilka böcker på engelska jag ser mest fram emot och de svenskspråkiga böckerna kommer i ett annat inlägg.

Augusti
Another Day av David Levithan (Knopf)
Det här är uppföljaren till Jag, en som jag tycker är en av Levithans bästa böcker, men istället för att följa A får vi här se A:s resa från Rhiannons perspektiv.

The Shepherd's Crown av Terry Pratchett (Doubleday)
Sir Terrys sista bok. Så obeskrivligt sorgligt. Nu har jag visserligen majoriteten av Discworldböckerna kvar, men jag tycker ändå det är synd att veta att det inte kommer att bli fler böcker. Detta är en av böckerna inom serien som riktar sig till ungdomar och handlar om den unga häxan Tiffany Aching. Dessvärre har jag inte läst någon Discworldbok där hon dyker upp ännu, men jag har hört mycket bra om henne.

The Story of Kullervo av J.R.R. Tolkien (HarperCollins)
Ny Tolkien! Enough said.

September
After You av Jojo Moyes (Michael Joseph)
Jag gillade Livet efter dig när det begav sig (eller ja, när det begav sig i England för den hade ännu inte blivit översatt till svenska då) och ser med blandade känslor fram emot att läsa om Lou igen. På ett sätt gillar jag slutet av Livet efter dig och tycker inte att det behövs mer, men jag kan samtidigt inte låta bli att undra hur Lou har klarat sig.

Oktober
Career of Evil av Robert Galbraith (Sphere)
Den tredje Cormoran Strike-boken påminner mig om att jag har den andra i serien oläst, men jag gillade den första boken tillräckligt mycket för att vara intresserad av serien som helhet.

Carry On av Rainbow Rowell (St Martin's Griffin)
Fangirl byggde delvis på en Harry Potter-inspirerad värld. I denna bok får vi nu följa Simon Snow och hans äventyr. Jag ser fram emot denna med skräckblandad förtjusning då jag inte gillade alla Simon Snow-delar i Fangirl till att börja med.

M Train av Patti Smith (Knopf)
HON ÄR TILLBAKA! Det finns inga ord som kan beskriva hur mycket jag ser fram emot att återigen få läsa Smith.

The Gap of Time av Jeanette Winterson (Hogarth)
2016 börjar Hogarth att släppa moderna romanversioner av Shakespeares pjäser för att fira 400-årsjubileet av hans död. Det verkar dock som att Jeanette Wintersons The Gap of Time, som är baserad på The Winter's Tale, släpps redan i oktober. Tillsammans med Patti Smiths bok är detta mitt mest efterlängtade släpp på hela året. Överhuvudtaget är Hogarth Shakespeare en dröm som blir sann, jag menar, titta bara vilka författare de knytit an till projektet hittills (förutom Winterson): Anne Tyler, Margaret Atwood, Howard Jacobson, Jo Nesbø, Tracy Chevalier och Gillian Flynn (!). Herregud. Jag. Dör.

Vilka engelska boksläpp ser ni mest fram emot?

2 kommentarer:

  1. Åh, jag hade helt glömt att The Shepherd's Crown ska komma nu! Underbart ändå, trots obeskrivligt sorgligt. Jag har läst de två första Tiffanyböckerna och ser fram emot fortsättningen även om jag antagligen kommer att försöka "spara" på dem ett tag... Och Career of Evil ska jag ställa mig i kö för genast biblioteket lägger upp den på sina sidor! Tvåan var ännu bättre än ettan tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser verkligen fram emot att lära känna Tiffany :) Skönt att höra att den andra Cormoran Strike-boken blir bättre, då har jag något att se fram emot.

      Radera