tisdag 7 juli 2015

Juni 2015

Ännu en månad har gått och det känns som att juni blev en bättre läsmånad för mig än maj. I maj var jag mest stressad, vilket jag visserligen var i början av juni också, men det kändes som jag fick mer läsro. Därför förvånar det mig när jag ser på min lässtatistik och inser att jag inte alls läst fler böcker än i maj. Dessa böcker läste jag i juni:

Anne-Marie Körling: Den meningsfulla högläsningen 

Trots att jag upplevde mer läsro och läsflyt så är det nog Julavits bok som drog ut på tiden. Det var väldigt svårt att tidvis hänga med i inläggen på grund av att den inte skrevs kronologiskt och inte heller har samma handlingskurva som till exempel en roman har. De övriga böckerna gick fort att läsa och sedan har jag ägnat sista veckan i juni åt Jag ger dig solen, men eftersom den lästes ut i juli så räknar jag (tyvärr) inte med den här.

Om läsningen inte gick bra rent siffermässigt så gick bokshoppingen desto bättre (och då kan vi ändå notera att två av de lästa böckerna är lånade på biblioteket...). Jag lämnade en kasse med böcker på loppis och kom hem med två nya därifrån, vilket oftast brukar hända när jag donerar böcker. Jag hittade i alla fall Going Postal av Terry Pratchett och The Penelopiad av Margaret Atwood som en av mina favoritbokvloggare, Jean på Bookish Thoughts, har pratat sig varm om. Denna månad bytte Uppsala English Bookshop lokaler i Stockholm, från Gamla stan till SoFo och naturligtvis var jag tvungen att gå dit och botanisera, men det slutade inte i mer än en (1) bok: Very Good Lives. Jag är stolt över att det inte blev mer för egen del, men också lite ledsen att det kunde stödja affären mer. Jag har också "råkat" lägga en beställning på Bookdepository eftersom jag kände att min sommarläsning behövde lite mer ungdomsböcker och fluff, vilket resulterade i Will Grayson, Will Grayson av John Green och David Levithan, Hold Me Closer av David Levithan, Royal Wedding av Meg Cabot och Paper Towns av John Green inför filmpremiären denna månad. Eftersom jag jobbar i bokhandel är det omöjligt att inte komma hem med böcker då och då; denna månad blev det Med andra ord av Jhumpa Lahiri och Kroppspanik av Julia Skott. Dessutom vann jag Madame Bovary av Gustave Flaubert i en tävling på Instagram som Albert Bonniers förlag ordnade och jag har aldrig läst den så kanske att jag hinner med den inom en snar framtid.

Det är mycket böcker på min lista denna sommar och jag kanske har varit något optimistisk. Jobbar trots allt fortfarande två veckor till innan jag får ägna mig åt läsningen förutsättningslöst.

Hur var er juni? Läste ni något riktigt bra som ni vill rekommendera (eller kanske något ni vill avråda ifrån) eller hittade ni något riktigt kap?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar