torsdag 2 juli 2015

#bokhorafotoutmaning, en enkätversion

Juni är slut och Bokhoras fotoutmaning är över. Det har varit inspirerande att se era bidrag i mitt Instagramflöde. Jag valde att inte delta i realtid så att säga, utan har tänkt att jag väljer ut de rubriker som intresserar mig och gör en hederlig gammal enkät om det.

1. Min favoritbok
Det här är så himla svårt. Jag vill säga Harry Potter (och därmed fuska lite) eftersom dessa böcker öppnade en hel läsvärld för mig och ingenting har någonsin varit detsamma igen. Dessutom är den här magin att få uppleva väntandet inför nästa bok någonting jag nog aldrig tror att jag kommer få uppleva på samma sätt igen. Nu när jag läser om serien (har möjligtvis en liten paus i omläsandet eftersom jag efter ett år endast läst del ett till tre), eftersom jag endast läst de senare böckerna en gång vardera, är det som att återbesöka min uppväxt. Det är inte bara Harry jag läser om, utan jag reser även tillbaka i min egen tidslinje. Jag kan vid vissa passager minnas exakt var jag läst de orden tidigare. Hemma i soffan, i en husvagn på landet, i ett loft hemma hos min pappa, som bänkbok i skolan... Ibland när jag säljer Harry Potter-böckerna idag kan jag avundas de som fortfarande har hela äventyret framför sig, men samtidigt tycker jag också synd om dem för att de aldrig fick uppleva hajpen med midnattsköer och den spända förväntan inför nästa bok.

Okej. Jag älskar också What I Loved av Siri Hustvedt väldigt mycket.


Aningen orelaterad bild, men om jag kan få in Colin Firth i detta inlägg så gör jag det. Detta är alltså COLIN FIRTH när jag besökte Harry Potter Studio Tour i London för två år sedan.

2. Bokmärken
Det senaste året har jag använt gratisbokmärken från New York Public Librarys kampanj #ireadeverywhere som de startade förra året, då jag passande nog var på semester i New York och kunde besöka deras utomhusbibliotek. Annars brukar jag använda bokmärken från Pocket Shop (de gamla i hårdare papp, eftersom jag brukade jobba i en Pocket Shop-butik har jag en bunt hemma) eller de som följer med bokpaket från Bookdepository.

Utomhusbiblioteket på New York Public Library förra året.

3. Läser just nu
I'll Give You the Sun av Jandy Nelson. Och HE-RRE. Vilken bok. Den kommer åka rakt upp på min topp 10 för året.



4. Tidningar jag läser
Jag läser inte så mycket tidningar. Jag brukar läsa New York Times Review of Books på internet varje helg innan de 10 gratisartiklarna man får läsa tar slut. Jag brukar även läsa New Yorker. Men den tidningen jag nog läser mest frekvent är Pedagogiska magasinet som jag verkligen älskar. På jobbet brukar jag läsa Svensk Bokhandel och har blivit så van med det de senaste fyra åren att jag eventuellt måste beställa en prenumeration när jag slutar nu i juli. Språktidningen läser jag vid tillfälle, oftast när min svärmor lånar ut den till mig.

5. Ska läsa sen/TBR
Jag publicerade en lista här som jag försöker följa (har redan lyckats beta av tre titlar på den, så den fungerar någorlunda), men annars har jag fått hem All My Puny Sorrows av Miriam Toews som jag ska försöka läsa så snart som möjligt eftersom det är ett bibliotekslån. Jag vill också läsa Meg Cabots Royal Wedding eftersom Princess Diaries var/är mitt guilty pleasure. Har också fått hem Paper Towns av John Green och Will Grayson, Will Grayson av John Green och David Levithan samt Hold Me Closer av David Levithan som jag vill försöka läsa också. Pjuh.

7. Tips för att bota lässvackor
För mig fungerar ungdomsböcker nästan alltid för att bota en svacka. Till exempel hade jag en nyss, men I'll Give You the Sun har rått bot på den.

8. Den bästa platsen att läsa på
När jag är på resande fot, till exempel på tåg eller flyg. Det är något med att resa samtidigt som jag reser i boken som är helt magiskt (att läsa är att resa, anyone?) och just tåg och flyg brukar vara ett tillfälle för avkoppling och nedkoppling för mig då jag inte blir lika distraherad av min telefon.

Min omläsning av Harry Potter and the Chamber of Secrets tog jag med mig på walesiskt tåg mellan Cardiff och Caerphilly förra året.


10. Senaste boken jag fått
Jag kan inte ens minnas den senaste boken jag fick eftersom ingen vågar ge mig böcker. De tror att jag läst alla redan, vilket är tråkigt, men också förståeligt från mina nära och käras sida. Oftast får jag presentkort så att jag kan välja böcker själv. Det senaste presentkortet fick jag på min födelsedag förra december och då köpte jag Mandarinerna av Simone de Beauvoir, 40 - Constant reader av Linda Skugge, Att skriva av Marguerite Duras och Väggen av Marlen Haushofer. Av dessa har jag endast läst Skugges bok än så länge.

11. En överskattad bok
The Corrections av Jonathan Franzen, också den enda bok som jag till dags dato varit tvungen att avsluta. Jag förstår inte grejen med Franzen trots att hans böcker borde vara right up my street. Jag älskar familjeskildringar, gärna dysfunktionella sådana, men jag störde mig så mycket på exakt alla karaktärer i The Corrections att jag bara inte kunde fortsätta läsa. Det var som att bli tvingad att umgås med personer man hatar.

12. En bok som förtjänar mer uppmärksamhet
Station Eleven av Emily St John Mandel. Jag tänker tjata om denna bok tills den publiceras på svenska. Och sen kommer jag tjata ännu mer för att få er att läsa den.

13. Senaste bokinköpet
Kroppspanik av Julia Skott som jag beställde hem från jobbet. Jag har hört mycket gott om den så himla länge och nu när jag äntligen börjat få bukt med hjärnspöken och börjat träna på gym igen så vill jag läsa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar