lördag 13 juni 2015

Maj 2015

Nu har jag bloggat i några månader och känner att den här bloggen behöver mer än bara recensioner, därför tänker jag nu också införa någon slags månadssummering. Jag vill inte att min blogg bara ska vara en uppräkning av böcker jag läst och vad jag tyckte om dessa (även om det naturligtvis är bra för mitt minne till exempel), utan jag vill ha lite mer texter om min relation till läsning och inlägg om allt som har med böcker att göra överhuvudtaget. Därför tänker jag nu försöka göra månadssummeringar, inte som en regelrätt lista med statistik (jag läser inte tillräckligt mycket för att det skulle bli intressanta siffror), utan jag vill snarare ha en krönikeliknande form om böcker jag läst, lånat, köpt, fått och tankar kring litteratur och läsning som jag haft under månadens gång. Det är nämligen sådana bloggar som jag själv gillar att läsa allra helst. So without further ado, så här såg min maj 2015 ut:

Maj månad var en riktigt bra läsmånad för mig. Jag läste ut fem böcker, vilket måste vara något slags rekord, för jag är normalt inte en snabb läsare. En av dem, The Paying Guests, hade jag dock hållit på med sedan mars, så den kanske inte räknas fullt ut. Hur som helst är de böcker som blev lästa i maj följande:

Sarah Waters: The Paying Guests
Elizabeth Hand: Illyria
Emily St John Mandel: Station Eleven
E. Lockhart: The Disreputable History of Frankie Landau-Banks
Terry Pratchett: The Colour of Magic

Jag tror att mitt läsflyt kan ha att göra med att jag under denna månad skrev på mitt examensarbete. Normalt läser jag inte alls i den inledande perioden av en uppsatskurs eftersom jag då slukar sekundärlitteratur i form av avhandlingar och andra forskningsrapporter och inte känner mig särskilt redo för att läsa ännu mer vid dagens slut. Men när jag kommit över inläsningsfasen och endast har skrivandet och analysen kvar brukar jag fullkomligt sluka böcker, antagligen på grund av det akuta behovet av verklighetsflykt. Läsflytet försvann tyvärr i slutet av månaden när jag läste The Colour of Magic, inte för att det är en dålig bok, men den läsningen var nog inte den jag behövde just då eftersom den kräver sin läsare på grund av avsaknad av egentlig handling.

Mitt bokhyllerensande fortsätter och jag har gjort mig av med säkert fler än femtio böcker denna månad som jag lämnat till second hand. Dock har jag kommit hem med böcker som jag råkade köpa när jag donerade mina. Eftersom min bokhyllerensning mest går ut på att rensa ut gamla lästa pocketböcker som jag inte vill behålla på grund av att jag föredrar inbundna böcker (mer om detta i ett framtida inlägg känner jag) som håller bättre i hyllan och för omläsningar så kom jag hem med riktigt fina inbundna kap, till exempel Tove Janssons Sommarboken, Lena Anderssons Utan personligt ansvar (jag tror inte ens att boken är läst) och Åsa Linderborgs Mig äger ingen. I bokhandeln där jag jobbar har hela personalen fått dille på Maggie O'Farrell och när jag hittade The Hand That First Held Mine för 20 kronor på Stadsmissionen kunde jag inte låta bli den heller. Dessutom fick Babel mig att köpa Denise Minas första deckare om Paddy Meehan, The Field of Blood, men eftersom det inte är ett så digert utbud av inbundna engelska böcker på second hand i Sverige beställde jag den från AbeBooks.

Jag hoppas att juni innehåller mer läsglädje och bokslukeri och att jag kanske kan börja konstruera min sommarläsning för i dagsläget har jag verkligen ingen aning om vad jag kommer läsa i sommar och jag brukar normalt ha en färdig hög redan i maj.

PS. Har verkligen inget svenskt förlag plockat upp Station Eleven? Det är verkligen årets bok för mig hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar