söndag 15 februari 2015

Mina bästa läsupplevelser 2014

Jag har äntligen (okej, för några veckor sedan när jag postade den här bilden på Instagram) lyckats tyda min kråkskrift i läsdagboken och jämfört med min statistik på Goodreads för att kunna avgöra vilka 10 läsupplevelser som var mina bästa under 2014. Det var tufft, men without further ado, såhär blev det (presenterad i kronologisk ordning):


The Waste Land av T. S. Eliot: Jag läste denna under min kurs i nyare litteratur (från 1850 till nutid) som ingår när man ska bli svensklärare och bilderna som Eliot målar upp har stannat med mig ända sedan läsningen. Den är kort, men varje gång jag läste den var det som att jag upptäckte ett nytt lager av historien. Det är en bok som aldrig tar slut.

Stoner av John Williams: Jag hoppade på hypen och läste denna i början av året och jag ångrar verkligen inte det beslutet. Passagerna om när Stoner upptäcker litteraturen och universitetet har stor igenkänningsfaktor för mig. Jag gillade också det faktum att han var lite av en nobody. Han var en vanlig man som levde ett vanligt liv och sedan dog han en vanlig död.

Eleanor and Park av Rainbow Rowell: Det här var min första resa in i Rowell-land och jag kommer verkligen resa tillbaka under året hoppas jag. Jag läste den under en resa till New York med min sambo i somras och jag var inte särskilt social under de dagar som jag läste boken eftersom jag Inte. Kunde. Sluta. Läsa. Jag älskade relationen mellan Eleanor och Park och hur Eleanor inte var den typiska girl next door-tjejen som ofta porträtteras, utan det beskrevs vid något tillfälle att hon är svår att tycka om. Det är så himla befriande att läsa porträtt av tjejer som inte är duktiga hela tiden.

The Ocean at the End of the Lane av Neil Gaiman: Även detta var en första bok i ett författarskap för mig (förutom Good Omens som han skrev tillsammans med Terry Pratchett) och jag älskade den. Det är den perfekta sagan för vuxna. Jag gillade den något kusliga stämningen och att jag inte hade en aning om hur det skulle sluta.

The Brief Wondrous Life of Oscar Wao av Junot Díaz: Äntligen fick jag läsa denna pärla till bok! I början var jag lite förvirrad över alla spanska ord (min spanska är tyvärr rätt begränsad till Una cerveza, por favor och då dricker jag inte ens öl), men jag vågade inte googla för jag antog att det var svärord. Trots denna inledande förvirring så vande jag mig vid kodväxlingen och tyckte det bidrog väldigt mycket till stämningen i boken. Jag gillar också att den utspelar sig i Dominikanska Republiken för jag har aldrig läst en bok som utspelar sig där innan.

How to Build a Girl av Caitlin Moran: Älskade, älskade Caitlin Moran. Jag trodde inte att den här boken skulle leva upp till How to be a Woman eftersom jag trodde att Moran var bäst på att skriva fakta, men jag hade verkligen fel. Moran sprider ut sina vingar i denna bok och jag älskade verkligen hennes gestaltning av Johanna och hennes uppbrott med småstaden och det fattiga livet. Som vanligt när jag läser Moran skrattar jag mycket, men det är också ett stort allvar under humorn som fick mig att älska boken. Det och John Kite.

Kunskapens frukt av Liv Strömquist: Folkbildaren Strömquist! Hurra! Den här boken är absolut värd all uppmärksamhet och alla priser den får för Strömquist illustrerar så bra varför en sådan bok behövs. Hon blandar humor med väl understödda fakta och jag hoppas den här blir obligatorisk läsning för alla ungdomar (och vuxna... och pensionärer.... och... alla).

The Sense of an Ending av Julian Barnes: På mitt förra jobb var den här boken höjd till skyarna och stod på min lista ett bra tag innan jag läste den. Jag hade väldigt höga förväntningar, men de infriades absolut. Varje mening känns väl avvägd och varje ord noga utvalt, vilket får en språknörd som mig att smälta.

Att föda ett barn av Kristina Sandberg: Det tog ett tag för mig att komma in i boken då Sandbergs stil tog en tid att vänja sig vid. Men när jag vant mig vid det lugna lunket och Majs ständiga övertänkande så gillade jag boken väldigt mycket. Det är ett viktigt projekt som Sandberg gett in sig på, och, i stil med Stoner, så hoppas jag att folk upptäcker historien om den helt vanliga Maj.

The Sky is Everywhere av Jandy Nelson: Egentligen ville jag läsa Nelsons nya bok, I'll Give You the Sun, men kom på att jag blivit rekommenderad denna bok flera gånger, så jag tänkte att jag kunde läsa denna bok medan jag väntade på att hennes nya skulle trilla ner i postinkastet. För det första: JOE FONTAINE! Förutom det fantastiska som är Joe Fontaine som fick mig att bli fnittrigt tonårskär igen så är det verkligen en vacker och poetisk skildring av sorg och hur det känns att förlora sin syster och bästa vän och vara den som går vidare. Jag gillade speciellt skildringen av Lennies familj och hur de hanterade sorgen på olika sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar