onsdag 5 augusti 2015

Juli 2015


Läst Köpt/fått
I'll Give You the Sun – Jandy Nelson Augustenbad en sommar – Anneli Jordahl
All My Puny Sorrows – Miriam Toews Reading Lolita in Tehran - Azar Nafisi
Paper Towns – John Green The Little Friend - Donna Tartt
The Cuckoo's Calling - Robert Galbraith Mister Pip - Lloyd Jones
Reading Lolita in Tehran - Azar Nafisi Amok - Stefan Zweig
The Children Act - Ian McEwan
Raising Steam - Terry Pratchett
Araben - Pooneh Rohi
Skrifter 1 - Platon
Världen av i går - Stefan Zweig

Inspirerad av Nick Hornbys före detta kolumn "Stuff I've Been Reading", som publicerades månadsvis i Believer Magazine och som har samlats ihop i diverse samlingsvolymer, har jag nu bestämt mig för att lista böcker jag läst och böcker jag köpt eller fått, så jag slipper orda om exakt allt jag köpt (även om någon nu skulle finna det intressant så blev det lite långtråkigt och – helt ärligt – ångestframkallande för mig). Som ni kan se, och som jag genom dessa månadssummeringar blivit smärtsamt medveten om, köper jag långt fler böcker än vad jag läser per månad. Nog för att jag vetat om det, men att se det svart på vitt såhär får jag Lyxfällanvibbar av. Många av dessa inköp var dock loppisfynd (alla utom Araben och Skrifter 1) eller reafynd, därav den något långa listan. Dessutom arbetade jag sista dagen i bokhandel denna månad och blev "tvungen" att köpa några sista böcker för min personalrabatt. Tilläggas kan också, för att stilla mitt sinne, är att jag donerat åtminstone 10+ böcker till loppis denna månad.

Denna månad läste jag fem böcker, vilket jag är nöjd med. Min lästakt blir nog tyvärr aldrig snabbare än så om jag inte skulle ägna mig åt fluffiga, lättlästa böcker eller noveller hela tiden. Dock ska tilläggas att I'll Give You the Sun lästes mestadels i juni, men jag läste klart den i juli. Den och Station Eleven är nog årets bästa böcker för mig hittills. Ytterligare en bok som står ut denna månad är Reading Lolita in Tehran som jag verkligen rekommenderar. Jag kan möjligtvis under julis sista dag desperat ha sagt till min sambo "jag måste läsa ut den här idag så min månadsstatistik ser bra ut!". Bokbloggarproblem deluxe.

Hur såg er juli ut?

2 kommentarer:

  1. Intressant det där att kolla vad man köpt! Ska testa det nu i augusti. Jag läste också Paper Towns i juli. Den och The Guernsey Literary and Potato Peel Society och The Lie Tree (Frances Hardinge) får toppoäng. Bra läsmånad för mig! Och Station Eleven hör nog till årets bästa för mig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Guernseyboken har jag kikat på många gånger, men aldrig riktigt kommit mig för... Jag ser fram emot din rapport för augusti (älskar att läsa om vilka böcker folk köpt)!

      Radera